The Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Yvonne Geurts - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Yvonne Geurts - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

14 Maart 2016 | Australië, Warrnambool

Afgelopen weekend heb ik de meest spontane en vette relaxte Road trip gemaakt die ik ooit heb gedaan. Samen met een Spaans meisje en een Nederlandse/Kiwi spontaan besloten om de Great Ocean Road te doen! We hadden alle drie zin in een trip en het lange weekend vanwege Labour Day gaf daar de perfecte gelegenheid voor. Het idee om te gaan was vrij last minute, dus we moesten alles ter plekke regelen, maar dat was een leuke uitdaging!

Zaterdagochtend extreem vroeg opgestaan, spullen gepakt en naar de stad gereisd om een auto te huren. Helaas waren er (ondanks het slechtere weer) meer mensen op dat idee gekomen en stonden de rijen bij de autoverhuur tot buiten op straat! Eindelijk aan de beurt, waren de meeste auto’s allang weg, we besloten gewoon te nemen wat er nog was. In de parkeergarage wachtte op ons een supervette luxe auto! Toen we eindelijk Melbourne uit waren kon de trip pas echt beginnen. De eerste stop was Anglesea voor wat boodschappen en een lekker bak koffie. De stranden vielen door het slechte weer een beetje tegen, dus reden we door tot Split Point Lighthouse vlak bij Aireys Inlet. We hebben het stadje Lorne ook overgeslagen en zijn doorgereden naar de Erskine Falls, een kleine waterval net buiten de stad. Onderweg kwamen zijn we een strand tegengekomen waar we wel moesten stoppen! Het lag helemaal vol met steen-torentjes, echt een heel apart gezicht! Iets meer landinwaarts hebben we een kijkje genomen het (oer)woud Great Otway National Park. The ‘big tree’ bleek echter een aantal jaar daarvoor omgevallen te zijn, maar we zagen in een van de riviertjes wel een otter zwemmen. Al hoor ik nu net van mijn huisgenoot dat er geen otters in Australië leven… Waarschijnlijk hebben we zonder het te weten een vogelbekdier gezien!

Na deze heerlijke wandeling zijn we door geknald naar de Twelfe Apostles, het meest iconische punt van de Great Ocean Road. Ze moeten echter wel de naam veranderen want op dit moment staan er nog maar zeven overeind! Het was al laat en terwijl we opzoek waren naar een hostel zijn we nog drie of vier keer gestopt bij viewpoints en scenic routes, onder andere the Arc en London Bridge: twee bogen waarvan er inmiddels één is ingestort (London bridge is indeed falling down ;) ). Ons voorgenomen eindpunt Portland bleek (waarschijnlijk door de vele stops  ) niet haalbaar, dus we zochten naar slaapplaatsen in Warrnambool. Het was al laat en door het feestweekend was alle accommodatie daar en in de omliggende steden al vol, dus dan is er nog maar één optie: slapen in de auto. Een vanpacker (backpackers met auto’s/busjes) plek geboekt bij een hostel, de banken naar beneden geklapt en de nodige drank ingeslagen om weg te komen. De receptioniste was heel aardig, we kregen dekens! Het lag wel verschrikkelijk, wat een nacht!

Na een koude douche en shitload aan koffie zijn we de volgende dag op aanraden van de receptioniste naar Tower Hill Reserve gegaan. Een natuurgebied in de krater van een vulkaan waar veel wildlife is. We hebben flink lang gewandeld en wilde emus (heel dichtbij!!), kangaroos (heel kort want ik was zo dom om de deur van de auto dicht te knallen…) en koalas (heeeeel ver) gespot! Het was inmiddels al middag en we moesten weer richting Melbourne gaan rijden, de auto moest de volgende dag vroeg teruggebracht worden. Omdat we niet dezelfde route terug wilden rijden zijn we landinwaarts gegaan. Hier heb ik het Australië gezien zoals ik het me heb voorgesteld: droog, uitgestrekt en idioot warm! We hebben wat stops gemaakt bij uitzichtpunten en bij lake Colac, normaal gesproken een enorm meer, maar door de droogte heel erg gekrompen. Vanuit daar besloten we in één streep terug te rijden naar Geelong, de stad tegenover Melbourne. Muziekje erbij, voetjes uit het raam heerlijk! Alles ging goed, tot we op de benzineteller keken: nog maar benzine voor 30 kilometer! We waren in de middle of nowhere! Paniek! Richting het eerste stadje gereden (onze laatste hoop, want we konden niet verder dan daar) en we hadden geluk! Auto volgegooid en iets relaxter doorgereden naar Geelong. Daar hebben we lekker een potje beachvolleybal gespeeld en omdat de Great Ocean Road niet compleet is zonder zwemmen zelfs een korte (koude) duik gemaakt! Vanuit Geelong is het nog dik een uur naar Melbourne en eenmaal thuis aangekomen was ik helemaal kapot! Ben in één streep naar bed gegaan. Ondanks het koude weer en de idioot slechte nacht in de auto was dit een van de beste trips ooit!